به‌یاد پدر طالقانی روح راستین انقلاب ضدسلطنتی

به‌یاد پدر طالقانی روح راستین انقلاب ضدسلطنتی

به مناسبت سالگرد فقدان دریغ‌انگیزش در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸

صبح روز ۱۹شهریور ۱۳۵۸ پدر طالقانی

این روح بزرگ و راستین انقلاب ضدسلطنتی پس از ۴۰سال مبارزه مستمر

علیه دیکتاتوری و استبداد و تحمل سالها رنج تبعید و زندان از دامان پرمهر خلق بسوی ابدیت پرکشید.



از سخنان مسعود رجوی در مراسم پدر طالقانی

«حالا معلم، رهبر و فرمانده ما به خاک افتاده است و به خدا پیوسته…

راستی بچه ها چطور باور کنیم که بی پدر شدیم، آقای ما مرده، نه نه، مگه میشه همچین پدری بمیره، نه، کفش و عصا و سلاحش رو همونطوری دم در بگذارین، حاضر و آماده ، پدر طالقانی باز میگرده، اگر کسی پرسید کی میاد؟ بگین وقت بهار بگین موقع لاله زار وقتی لاله ها دوباره به گل نشستند، اگر بازهم پرسیدند کجا میشه دیدش و کجا میشه پیداش کرد، از اون جا که گفتیم روح مجسم انقلاب ما بود بگین توی چشمه سارها اون جا که ماهی های سیاه کوچولو گستاخی می کنند و خلاف جریان شنا می کنند، اون جا میشه دیدش، در هر کجا که ابوذری هست و اعتراض در هرکجا که مالکی هست و شمشیر در هرکجا که مالکی هست و شمشیر از نیام کشیده، در هرکجا که علی وار چهرة راستین اسلام و تفسیر واقعی قرآن هست، وقتی که میخروشیم میجنگیم و وقتی که می فهمیم».

۴۰سال مبارزه با ۲دیکتاتوری خاندان پهلوی
پدرطالقانی در طول دیکتاتوری شاه، بارها به زندان افتاد و به تبعید رفت، اما لحظه‌ای از مقاومت و مبارزه پای پس‌نکشید. ۴۰سال مبارزه بی‌وقفه در برابر ۲دیکتاتوری خاندان پهلوی و برخورداری از خصائل والای انسانی، از پدر چهره‌ای ساخته بود که به‌درستی روح راستین انقلاب ضدسلطنتی میهن‌مان نام گرفته بود.
پدرطالقانی مبارزات خود را از دوران نوجوانی در حکومت رضاخان آغاز کرد. در زمان سلطنت محمدرضاشاه خائن، این مسیر را ادامه داد و همواره در صفوف مقدم جبهه میهنی و مردمی علیه دیکتاتوری حاکم و ارتجاع مذهبی قرار داشت. پدرطالقانی در این دوران چندین‌بار دستگیر شد و به زندان و تبعید رفت.

حمایت از مصدق و مقابله با کاشانی
آنچه سیمای پدر طالقانی را برجسته می‌سازد، مرزبندی‌های مترقیانه او با ارتجاع مذهبی است. در زمانی که دکتر محمد مصدق، مورد حمله کاشانی بود، پدر طالقانی در کنار مصدق قاطعانه ایستاد. وی علیه کاشانی خائن که از دولت کودتا و سرلشکر زاهدی حمایت می‌کرد و آخوندهایی از قبیل خمینی نیز وی را حمایت می‌کردند، موضع گرفت و سنگر مبارزات ضداستبدادی و ضداستعماری مردم را ترک نکرد.
پس از تأسیس سازمان مجاهدین خلق ایران نیز پدر طالقانی به‌حمایت از فرزندان مجاهد خود برخاست. وی به این ترتیب با حمایت از مبارزه مسلحانه انقلابی، مرزبندی قاطعی با ارتجاع مذهبی ارائه نمود.
پس از آزادی مسعود رجوی و موسی خیابانی از زندان شاه در آستانه پیروزی انقلاب ضدسلطنتی، پدر طالقانی مشتاقانه به‌دیدار آنها شتافت. در این دیدار بود که پدر با اشاره به بازجوها و سربازجوهای مجاهدین در اوین، گفت:

«این شکنجه‌گرها و بازجوهایی که خودتان می‌شناسید و دیدید از نزدیک… وقتی اسم مجاهدین برده می‌شد، اعصاب آنها به‌هم می‌ریخت و کنترل‌شان را از دست می‌دادند. این دلیل بر قدرت عقیده و ایمان آنهاست. از اسم مسعود رجوی وحشت داشتند، از اسم خیابانی وحشت داشتند. در حالی‌که در چنگال این دشمن گرفتار بودیم، باز قدرت شما فائق بود. این قدرتی است که نباید دست‌کم گرفت».

استبداد زیر پرده دین خطرناک‌ترین نوع استبداد




لطفا به اشتراک بگذارید: