رویدادهای ایران و جهان در یک نگاه-۲۶اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعی از غارت‌شدگان پرونده آمیتیس در تهران در اعتراض به غارت سرمایه‌هایشان مقابل مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تجمع کردند

روز گذشته بخشدار رژیم در گوهرکوه تفتان در سیستان و بلوچستان به‌قتل رسید. خبرگزاری حکومتی ایرنا نوشت: اسفندیار عظیمی عصر روز سه‌شنبه از سوی افراد ناشناس مسلح مورد هدف قرار گرفت و به‌قتل رسید

پاسداران جنایتکار خامنه‌ای روز سه‌شنبه بیست‌و پنجم اردیبهشت‌ماه خودرو یک کاسبکار هموطن کرد را در نوارمرزی چومان به رگبار بستند و او را به‌قتل رساندند.

به گزارش شبکه‌های محلی روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت مأموران جنایتکار خامنه‌ای به چهار هموطن بلوچ در روستای مرزی کندو واقع در شهرستان هیرمند شلیک کردند. بر اثر این اقدام جنایتکارانه مأموران، دو برادر هموطن بلوچ جان باختند و یک برادر دیگر آنها به همراه یک رهگذار دیگر مجروح شدند.

سایت وزارت‌خارجه فرانسه اعلام کرد: فرانسه تحریم‌ها را به تولید و انتقال پهپادها و موشکهای رژیم ایران گسترش می‌دهد. انتقال غیرقانونی پهپادها و موشکهای رژیم ایران به گروه‌های منطقه‌یی به اقدامات بی‌ثبات کننده‌یی دامن می‌زند که تهدیدی جدی برای شرکای‌مان در این منطقه است.

لرد احمد معاون وزیر خارجه انگلستان گفت: نفوذ شرورانه رژیم ایران بسیار واضح است. صریح بگویم در انگلستان، از جمله در پارلمان ما و جاهای دیگر، ما مستقیماً چالشهای اقدامات رژیم ایران را دیده‌ایم که از طریق حملات مستقیم در خاک انگلستان عمل می‌کند.

آمریکا به هند نسبت به همکاری تجاری با رژیم ایران و خطر تحریم‌ها علیه این کشور هشدار داد و گفت تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران هم‌چنان پابرجا هستند و واشنگتن به اجرای آنها ادامه خواهد داد.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آنهایی که با رژیم ایران همکاریهای تجاری می‌کنند به‌خاطر داشته باشند که خود را در معرض تحریم قرار می‌دهند.

سایت شورای اتحادیه اروپا نوشت: اتحادیه اروپا اعلام کرد اکنون می‌تواند افراد و نهادهایی را که در تامین، فروش یا به هر شکل دیگری در انتقال موشکها و پهپادهای رژیم ایران دست دارند، هدف قرار دهد. علاوه بر این، صادرات قطعات بیشتر مورد استفاده در توسعه و تولید پهپاد از اتحادیه اروپا به ایران ممنوع خواهد بود.

ارتش اسراییل اعلام کرد یک فرمانده ارشد میدانی حزب‌الله لبنان در حمله پهپادی شب گذشته در جنوب لبنان کشته شد. تایمز اسراییل با انتشار این خبر نوشت: حسین ابراهیم مکی Hussein Ibrahim Makki از فرماندهان ارشد گروه تروریستی به‌اصطلاح جبهه جنوبی بود. ارتش می‌گوید که او پیش از این فرماندهی لشکر ساحلی حزب‌الله را برعهده داشت.

سه دستیار کنگره روز سه‌شنبه گفتند که دولت بایدن به قانونگذاران کلیدی گفته است که بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات و مهمات اضافی برای اسراییل ارسال خواهد کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، اما هنوز مشخص نیست که این سلاحها در چه زمانی تحویل اسراییل داده خواهند شد.

در هراس از شعله‌ور شدن قیام توسط مردم به جان آمده ایران، رشیدی کوچی، عضو مجلس ارتجاع، به سران رژیم هشدار داد و گفت: هر فردی اگر ذره‌یی درک و فهم داشته باشد می‌فهمد که برگشت گشت ارشاد باعث نارضایتی اکثریت بوده!

علی مجتهدزاده از وکلای دادگستری رژیم نیز هشدار داد و گفت: با توجه به تکرار و تعدد رفتارهای خشونت‌آمیز از سوی عوامل گشت ارشاد در قبال شهروندان نمی‌توان اقدامات مأموران را صرفاً خطای فردی دانست. ادامه این رفتارها می‌تواند جامعه را به سمت تقابل خشونت‌آمیز متقابل شهروندان و نیروی انتظامی سوق دهد.

روزنامه حکومتی جمهوری نوشت: اعتبار مجلس به کمترین میزان چهار دهه گذشته رسیده و فاجعه آن‌جاست که رئیس مجلس نماینده ۵ درصد مردم باشد. مردم با چه زبانی بگویند خواهان تغییرات اساسی هستند؟

رسانه حکومتی بهارنیوز نیز نوشت: اعداد و ارقام و در صدها نشان می‌دهند که ۱۶منتخب، دور دوم تهران، نماینده ۲ تا ۳ درصد از مردم پایتخت هستند.

بهار نیوز افزود: بیژن نوباوه که بیشترین رأی تهران در دور دوم را کسب کرده، نماینده ۳ درصد از واجدین شرایط در مجلس خواهد بود.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل ملل متحد گفت: دبیرکل سازمان ملل از تشدید فعالیت‌های نظامی در رفح و اطراف آن توسط نیروهای دفاعی اسراییل ابراز انزجار می‌کند. این تحولات بیشتر مانع دسترسی بشردوستانه شده و وضعیت وخیم را بدتر می‌کند.

دبیرکل بر درخواست فوری خود برای آتش‌بس فوری بشردوستانه و آزادی همه گروگانها تأکید می‌کند. او خواستار بازگشایی فوری گذرگاه رفح است و ما باید دسترسی بشردوستانه بلامانع به سراسر غزه داشته باشیم.

لطفا به اشتراک بگذارید: