مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا: دولت بایدن باید حمایت بیشتری از اپوزیسیون ایران داشته باشد

مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت:

«دولت بایدن و جهان باید بیشتر برای حمایت از جنبش سازمان‌یافته اپوزیسیون در داخل ایران تلاش کنند. آخوندها دائماً می‌گویند که هیچ جایگزینی برای رژیم آنها وجود ندارد، با این حال میلیاردها دلار برای شیطان‌سازی همین آلترناتیو خرج می‌کنند».

مایک پمپئو افزود: «اعتراضات توده‌یی در سطح کشور، مانند آنچه در چند سال گذشته در داخل ایران دیده‌ایم، خودبه‌خود یا تصادفی رخ نمی‌دهد. آنها به این دلیل اتفاق می‌افتند که گروه‌های سازمان‌یافته‌ای وجود دارند که به‌رغم وحشیگریهای رژیم هم‌چنان به پیشبرد چشم‌اندازی برای ایران آزاد ادامه می‌دهند. این افراد شایسته حمایت ما هستند. متأسفانه، تسلیت دولت بایدن به رژیم نشان می‌دهد که از اشتباهات خود درس نگرفته است».

۱۰تن از نمایندگان کنگره آمریکا با ارائهٔ قطعنامه‌یی، بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا در مورد تسلیت به‌خاطر هلاکت رئیسی جلاد را محکوم کردند. اسامی این نمایندگان عبارتند از: هویزنگا، استاوبر، نورمن، میلر، بورچت، لمبورن، مک کورمیک، فین‌استرا، موران، و کیم از کالیفرنیا

در قطعنامه نمایندگان کنگره آمریکا به‌نقش رئیسی در قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷ در «هیأت مرگ» پرداخته شده است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت: در خاورمیانه، ما باید به استفاده از ابزارهای اقتصادی خود برای مقابله با تأمین مالی بازیگران تروریستی، از جمله حزب‌الله، حوثیها و گروه‌های نیابتی هم‌سو در عراق و سوریه توسط رژیم ایران ادامه دهیم.

بایرون دونالدز نماینده کنگرهٔ آمریکا گفت: رئیسی به‌درستی به «جلاد تهران» معروف بود. او یک ظالم شیطان‌صفت بود که هزاران ایرانی بی‌گناه را مورد آزار و اذیت قرار داد و کشتار کرد و تحت حمایت ولی‌فقیه بود. آمریکا نباید تسلیت بگوید. دنیا بدون رئیسی جای امن‌تری است.

وال استریت ژورنال نوشت: هدف رهبران رژیم ایران این است که در مراسم تشییع رئیسی نشان دهند که منزوی نیستند. حکومت ایران جمعیتی را در یک نمایش جمع کرد تا نشان دهد که دولت تحریم شده و عمیقاً منفور او، هنوز طرفدارانی دارد. . به‌گفته یک تحلیلگر آماری در تهران؛ راهپیمایان برای حضور در مقابل دوربین‌ها سازماندهی شده‌اند. من معتقد نیستم که آنها لزوماً نماینده جامعه ایران هستند. »

بسیاری از ایرانیان از راهپیمایی‌ها اجتناب کرده و در خانه ماندند و برخی از ایرانیان در اوایل این هفته به خبر مرگ رئیسی با بصدا درآوردن بوق خودروها و روشن کردن چراغهای چشمک زن و نشان دادن علامت پیروزی واکنش نشان دادند.

وال استریت افزوده است: روابط رژیم ایران با غرب و برخی از متحدان ایالات متحده در منطقه به‌طور فزاینده‌یی خصمانه است. وزیر امنیت انگلیس گفت برای رئیسی سوگواری نمی‌کند زیرا تهران در کشتار هزاران ایرانی در داخل کشور و هم‌چنین هدف قرار دادن مردم در بریتانیا و سراسر اروپا نقش داشته است.

مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند اعلام کرد کشور فلسطینی که ایرلند در ۲۸مه به‌رسمیت می‌شناسد، بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان و قطر از تصمیم ایرلند، نروژ و اسپانیا برای به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین قدردانی کردند و از سایر کشورها نیز خواستند این کار را انجام دهند.

لطفا به اشتراک بگذارید: