فراسو ـ معامله ننگین، محکومیت غیر قابل جبران

گفتگو با محمود رویایی

پس از شکست‌های جبران‌ناپذیری که در محاکمه و محکومیت حمید نوری نصیب نظام قتل‌عام شد، روز شنبه ۲۶خرداد، دژخیم حمید نوری در یک معامله شرم‌آور گروگانگیری از زندان سوئد به حاکمیت جلادان منتقل شد.

رژیم آخوندی که در این معاملهٔ کثیف جز ننگ و محکومیت مضاعف درو نکرده، از فرط افلاس تلاش می‌کند آن را به‌عنوان یک پیروزی بر مجاهدین به خورد نیروهای وارفته‌اش بدهد.

اما واقعیت این است که محاکمهٔ دژخیم در سوئد بر اثر کارزار بی‌وقفهٔ هموطنان و گواهی شاهدان مجاهد و سرموضع به یک محکومیت غیرقابل جبران برای نظام قتل‌عام تبدیل شده است.

دژخیم نوری که با نام مستعار حمید عباسی نقش مستقیمی در قتل‌عام زندانیان در زندان گوهردشت داشت، ابتدا هویت و مسئولیتش را انکار می‌کرد اما با ارائه ادلهٔ محکم و شهادت زندانیان سرموضع، هویت و مباشرتش در قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان۶۷ محرز شد.

در جریان دادگاه، پس از ارائه اسناد غیرقابل انکار توسط شاکیانی که شاهد نقش مجرمانهٔ حمید نوری در راهرو مرگ بودند، قاضی دادگاه روز ۴آبان ۱۴۰۰ اعلام کرد، دادگاه برای شنیدن شهادت افرادی که «شهادت‌شان برای صدور حکم دادگاه ضروری است» به مدت دو هفته به آلبانی می‌رود.

شاکیان پرونده در آلبانی ضمن ارائهٔ فیلمی ۳بعدی از زوایای مختلف راهرو مرگ، اتاق هیأت مرگ و سالن اعدام زندانیان و ارائهٔ ماکت زندان گوهردشت توانستند تصویر روشنی از قتل‌عام زندانیان در زندان گوهردشت و جنایت در حکومت قتل‌عام ارائه دهند. به گواه دادستانها از این نقطه مسیر دادگاه و کیفرخواست تغییر کرد. دژخیم حمید نوری که پیش از شهادت شاکیان در آلبانی، نام و هویتش را انکار می‌کرد و می‌گفت زندان گوهردشت و قتل‌عام و فتوای خمینی وجود خارجی ندارد، به ناگزیر عقب نشست و روز چهارم آذر ۱۴۰۰ (پس از بازگشت دادگاه از آلبانی به سوئد) ضمن تأکید بر سرخ‌ترین و ممنوع‌ترین نامی که ارکان نظام را می‌لرزاند، با ترس و لرز گفت: «خواهش می‌کنم شرایط مرا درک کنید. اینجا من اگر اسم سازمان مجاهدین را ببرم به‌محض این‌که وارد ایران بشوم مرا دستگیرم می‌کنند، دستگاه قضایی ایران فوق‌العاده جدیه، فوق‌العاده قانونمنده، من حتی توی بازجویی‌هایم چند بار گفتم سازمان مجاهدین یا اسم زندان گوهردشت را آوردم الآن میترسم. من یقین دارم. از همین الآن ترس سرتاسر وجود من را گرفته...».

لطفا به اشتراک بگذارید: