اینک ایران ـ کاشان

کاشان شهر تمدن و فرهنگ. خیزش مردم کاشان که در قیامهای گذشته از جمله دیماه۹۶ و قیام ۱۴۰۱ اوج گرفت، یکی از جلوه‌های آزادیخواهی مردم ایران است. یکی از شهرهای کهن ایران‌زمین که امروز برای آزادی بپا خاسته است و فرهنگ و تمدن را با آزادیخواهی و شرافت پیوند داده است.

تپه سیلک کاشان در سه کیلومتری جنوب غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین قرار گرفته است. قدمتی نزدیک به هفت هزار سال دارد و مایه مباهات تمدن ایرانی است که میراث ارزشمند تاریخی مانند قدیمی‌ترین خشت دست‌ساز و سفال‌های منقوش را در خود جای داده است. در محوطه تپه سیلک کاشان حفاریها و کند و کاوهای بسیاری در زمانهای مختلف انجام شده و اشیا و ظروف بسیاری از دل خاک بیرون کشیده شده است.

در خرابه‌های تپه باستانی سیلک چند اسکلت انسان و ظروف باستانی پیدا شده است که این اشیا در موزه‌های لوور فرانسه، موزهٔ ملی ایران و موزه باغ فین و موزه‌ای در کنار این مجموعه باستانی قرار داده شده است. پیدا شدن تعداد زیادی دوک‌های ریسندگی و هم‌چنین ابزارآلات ذوب فلزات دلالت بر صنعتی بودن سیلک در آن دوران دارد. شاید تپه سیلک در نگاه اول مانند تپه‌های معمولی باشد اما در زیر آن دنیایی سرشار از شگفتی مدفون است.

لطفا به اشتراک بگذارید: