برگ‌های بی‌خزان ـ بهرام جعفری

مجاهد شهید حسن معزی - الگوی مقاومت در زندان ارومیه

مجاهد شهید حسن معزی در سال ۱۳۴۴ در شهر خوی به‌دنیا آمد، آشنایی او با سازمان به آغاز مقابله میلیشیا با چماقداران برمی‌گردد.
حسن تا مقطع شروع مقاومت مسلحانه در بخش دانش‌آموزی شهر خوی فعال بود، و  رژیم ضدبشری که از میزان فعالیتش خبر داشت، پس‌از سی‌خرداد او را دستگیر کرد و به زندان ارومیه انتقال داد.
در سال ۶۲تشکیلات زندان لو رفت. حسن به‌عنوان یکی از عناصر تعیین‌کننده تشکیلات و کسی که روحیه مقاومت را در زندان افزایش می‌دهد، شناخته شد.
دشمن هار این‌بار بیش‌از هر‌ زمان دیگر او را به‌زیر شکنجه‌های وحشیانه برد، اما حسن قهرمان بار‌ دیگر حماسه آفرید و دشمن را مأیوس کرد.
حاکم ضدشرع ارومیه پس‌از جریان لو‌ رفتن تشکیلات  به زندان آمد، تا به قدرت‌نمایی در‌ برابر زندانیان بپردازد. او در سخنان خود به حسن اشاره کرد و گفت: «حسن معزی کیست که این‌قدر می‌گویند کله‌شق است، بازجو حسن را نشان داد.
ایمانی  حاکم شرع  تعجب کرد و گفت: وقتی می‌گویند حسن معزی، فکر می‌کردم یک آدم پر‌سن‌و‌سال و هیکل‌دار است. یعنی این بچه کله‌شقی می‌کند؟! حسن زیر‌لب، در‌حالی که می‌خندید، آهسته گفت: به‌دست همین بچه‌ها گورتان کنده خواهد شد».
 
از‌ این پس حسن را بارها برای شکنجه و بازجویی به شکنجه‌گاه بردند، اما برای دژخیمان حاصلی جز شکست در‌ برابر اراده یک مجاهد خلق چیزی نداشت.‌
شکنجه‌های وحشیانه و فشارهای طاقت‌فرسا هیچ‌گاه نتوانست نشاط و شادابی و روحیه انقلابی او را تحت تأثیر قرار دهد، روحیه‌ای که دژخیمان را کلافه و خشمگین می‌کرد.
پس‌از لو‌رفتن تشکیلات زندان او را محاکمه و به اعدام محکوم کردند ولی مدتی بعد این حکم لغو گردید. حسن سرانجام در جریان قتل‌عام زندانیان سیاسی، به جوخه تیرباران سپرده شد و به پیمان مقدس خود وفا کرد.
لطفا به اشتراک بگذارید: