فراسو ـ اعتراضات گسترده پرستاران

گفتگو با افسانه حاجی بابا و علی اصغر اکبرنیا

این روزها سفیدپوشان بیمارستانها و مراکز درمانی در شهرهای مختلف کشور فریاد اعتراض از ظلم و بی‌عدالتی که رژیم آخوندی در حقشون روا داشته فعال هست.

در برنامه امروز نگاهی خواهیم داشت به ابعاد اعتراضات پرستاران، خواسته‌هایشان، پاسخ رژیم، نگاه مقایسه‌ای با سایر کشورها و نگاهی به مبارزات پرستاران علیه دیکتاتوری.

یک ماه است که پرستاران شریف و زحمتکش در اعتراض به‌شرایط شغلی ظالمانه و حقوق به‌یغما رفتهٔ خود به‌اعتراض و تظاهرات و اعتصاب برخاسته‌اند. دربارهٔ گستردگی این اعتراضات، دبیرکل تشکل حکومتی خانه پرستار گفت آن‌قدر اعتراضات زیاد است که حسابش از دست همه در رفته است.

در این حرکت یکپارچهٔ اعتراضی، هزاران پرستار در استانهای مختلف کشور به‌یکدیگر پیوسته‌اند و خشم و اعتراض خود را علیه رژیم ضدمردمی ابراز می‌کنند. آنها فریاد می‌زنند: «پرستار داد بزن، حقتو فریاد بزن!».

پاسخ رژیم آخوندی به‌این اعتراضات و مطالبات حقهٔ پرستاران ستمدیده، سرکوب آنها توسط نیروی انتظامی، احضار معترضان و تهدید آنها به‌اخراج و حتی زندانی کردن بوده است؛ چرا که نه می‌خواهد و نه می‌تواند هیچ‌یک از این مشکلات را حل کند. اما پرستاران شجاعانه در برابر فشارهای حکومت ایستاده‌اند و در برابر تهدیدها جواب داده‌اند که خانه‌نشینی را بر تسلیم ترجیح می‌دهند.

از روز۱۲ مرداد پرستاران شریف و زحمتکش در شهرهای مختلف در اعتصاب و اعتراض هستند، و این اعتراض گسترده، آن هم به شیوه‌ٔ دست از کار کشیدن که این روزها به بیش از ۵۰ بیمارستان گسترش پیدا کرده، بی‌سابقه است

همان‌طور که می‌دانید پرستاران به‌عنوان قشر زحمتکش دلسوز و مهربان مهمترین نقش را در جامعه در مراقبت از بیماران و نقش کلیدی در بهداشت و درمان ایفا می‌کنند.

اما چی می‌شود که این پرستاران دست به اعتراض و اعتصاب می‌زنند

این شغل با سختی زیادی روبه‌رو هست ولی به‌عنوان مشاغل سخت و پر مخاطره در نظر گرفته نمی‌شود و با پایه حقوق ۹ میلیون آن هم تصویب شده در ۱۴۰۳ یعنی سالهای قبل حتی کمتر هم بوده یعنی حقوق پایه پرستار زیر خط فقر هست. این در حالیکه در اسفند ۱۴۰۲ خط فقر از ۳۰ میلیون تومان گذشته بود.

فراسو ـ اعتراضات گسترده پرستاران ـ قسمت دوم

لطفا به اشتراک بگذارید: