حملات سنگین اسراییل به لبنان؛ واکنش‌های جهانی و درخواست برای خویشتنداری

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور، اسراییل حملات سنگینی را به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان انجام داد، در حالی که آمریکا و انگلیس خواستار خویشتنداری از سوی طرفین شدند.

این حملات که شدیدترین از زمان آغاز درگیریها در ماه اکتبر به‌شمار می‌آیند، به ادعای ارتش اسرائیل، در پاسخ به تهدید شلیک موشکهای حزب‌الله به سمت اسراییل انجام شده است. ارتش اسراییل اعلام کرد که طی دو ساعت، صدها سکوی پرتاب موشک را هدف قرار داده است. منابع امنیتی لبنان گفتند این حملات بیش از ۵۲ حمله هوایی در مناطق جنوبی لبنان به‌دنبال داشت.

حسن نصرالله، سرکرده حزب‌الله، در واکنش به این حملات گفت: «این حملات از همه خطوط قرمز عبور کرده و به‌عنوان جنایت جنگی یا اعلام جنگ تلقی می‌شود». نصرالله هم‌چنین اسراییل را به‌خاطر طراحی و اجرای حملات انفجاری در لبنان محکوم کرد.

در همین راستا، هیأت لبنان در سازمان ملل با ارسال نامه‌یی به شورای امنیت خواستار موضع قاطع این شورا در مقابل "جنگ تکنولوژیکی" اسراییل شد. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، نیز از شورای امنیت خواست تا جلوی تجاوزات اسراییل را بگیرد. شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز جمعه برای بررسی این تحولات جلسه‌یی اضطراری برگزار کند.

در مقابل، وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، اعلام کرد که اسراییل به‌عملیات نظامی علیه حزب‌الله ادامه خواهد داد. او هشدار داد که حزب‌الله با خطرات و اقدامات نظامی بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

این تحولات در حالی رخ داده است که وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، در سخنرانی خود در پاریس، خواستار آتش‌بس فوری میان اسراییل و حزب‌الله شد و تأکید کرد که افزایش تنشها توافق آتش‌بس در غزه را دشوارتر خواهد کرد.

تایمز اسرائیل: حزب الله لبنان روز پنجشنبه با شلیک ۴۰ موشک مناطق شمالی اسرائیل را هدف قرار داد. شهردار منطقه متولا اعلام کرد این سنگین‌ترین حمله از زمان شروع جنگ اخیر به این شهر بوده که خسارات زیادی به‌بار آورده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد: اسرائیل در پاسخ به موشکباران حزب الله، نیروی هوایی اسرائیل از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه طی چندین رشته عملیات سنگین در جنوب لبنان، نزدیک به ۱۰۰ سکوی پرتاب موشک و۱۰۰۰ پرتابگر آماده شلیک حزب الله را منهدم کرده است.

لطفا به اشتراک بگذارید: