خبرهای لبنان و اظهارات متیو میلر و بیانیه وزارت خارجه آلمان

اسراییل در سومین روز حملاتی که با انفجار پیجرها و سپس بیسیمهای دستی حزب‌الله آغاز شد روز جمعه با حملات سنگین هوایی به ۱۰۰ سکوی پرتاب موشک و ۱۰۰۰ پرتابگر آماده شلیک و هم‌چنین با شلیک موشک با هواپیمای جنگی به محل استقرار فرمانده نیروی ویژه حزب‌الله و کشتن وی در بیروت، مرحله جدیدی در جنگی را که یک‌سال است ادامه دارد آغاز کرد.

یک منبع نزدیک به حزب‌الله گفته است ابراهیم عقیل که در حمله امروز اسراییل به بیروت کشته شد، فرمانده دوم نیروهای آن، بعد از فؤاد شکر بود. و فرمانده یگان نخبه رضوان بوده است.

تایمز اسراییل روز جمعه ۳۰ شهریور نوشت حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه با شلیک ۴۰ موشک مناطق شمالی اسراییل را هدف قرار داد. در این حمله یک مرکز درمانی و تعدادی خانه مسکونی در منطقه متولا دچار آتش‌سوزی شدند. شهردار این منطقه با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد این سنگین‌ترین حمله از زمان شروع جنگ اخیر به این شهر بوده که خسارات زیادی ببار آورده است.

سخنگوی ارتش اسراییل نیز روز جمعه ۳۰ شهریور اعلام کرد در پاسخ به موشک‌باران حزب‌الله، نیروی هوایی اسراییل از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه طی چندین رشته عملیات سنگین در جنوب لبنان، نزدیک به ۱۰۰ سکوی پرتاب موشک و ۱۰۰۰ پرتابگر آماده شلیک حزب‌الله را منهدم کرده است. این منبع افزود علاوه بر این چندین ساختمان و انبار تسلیحات نیز در این حملات هدف قرار گرفتند.

رویترز گزارش کرد، اسراییل طی دو ساعت صدها سکوی پرتاب موشک در جنوب لبنان را هدف قرار داده است. این شدیدترین حمله هوایی اسراییل به جنوب لبنان از آغاز درگیریها از ۷اکتبر گذشته تاکنون بوده است.

متیو میلر سخنگوی وزارت‌خارجه نیز در کنفرانس خبری ۲۹ شهریور به خبرنگاران گفته بود: بگذارید یک چیز را روشن کنم. ما متعهد به دفاع از اسراییل در برابر نیروهای نیابتی رژیم ایران هستیم. ما به حمایت از حق اسراییل برای دفاع از خود ادامه خواهیم داد. در عین‌حال نمی‌خواهیم هیچ طرفی این درگیریها را تشدید کند.
وی افزود: من نمی‌خواهم درباره اقداماتی که رژیم ایران ممکن است انجام دهد، گمانه‌زنی کنم. ما همواره در طول این درگیریها برای رژیم ایران روشن کرده‌ایم که نباید هیچ اقدامی برای تشدید تنشها انجام دهد و اگر به اسراییل حمله کند، ما از اسراییل دفاع خواهیم کرد.

وزارت‌خارجه آلمان روز پنجشنبه ۲۹ شهریور با صدور بیانیه‌یی ضمن تأکید بر راه‌حل دو کشوری به‌عنوان تنها راه دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه اعلام کرد: قانون بین‌الملل اساس نظم و امنیت بین‌المللی است. جایی که قانون حاکم نباشد، صلح غیرقابل دستیابی است.

دولت فدرال بارها در مورد سیاست شهرک‌سازی اسراییل در سرزمینهای اشغالی به صراحت گفته است: این سیاست قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و از راه‌حل دو کشوری ممانعت می‌کند. ما به نظریه دیوان بین‌المللی دادگستری احترام می‌گذاریم، مطابق با تعهدات حقوق بین‌الملل مندرج در آن عمل می‌کنیم و از اجرای آن کاملاً حمایت می‌کنیم. راه‌حل دو کشوری از طریق مذاکره تنها راه دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه است و به همین دلیل هم‌چنان یک هدف قطعی سیاست خارجی آلمان است.

خبرگزاری فلسطینی وفا ۳۰شهریور در گزارش روزانه خود از غزه نوشت: طی شامگاه گذشته تا بامداد امروز، بر اثر بمباران چند خانه در اردوگاه نصیرات و مناطق مسکونی شهر غزه توسط اسرائیل، نزدیک به ۲۰ تن جان خود را از دست دادند.

لطفا به اشتراک بگذارید: