فاجعه فرو نشست زمین در ایران

یکی از معضلات واقعاً وحشتناک کشورمون در زمینهٔ زیست‌محیطی بحران یا فاجعهٔ فرو نشست زمین هستش.

١٨۵ هزار کیلومتر مربع معادل ۱۱ درصد مساحت کشور در معرض اَبـَرچالش فرو نشست زمین قرار دارد،

٣٨٠ شهر و ٩ هزار و ٢٠٠ روستا در کشور در معرض فرو نشست زمین قرار دارند.

نرخ متوسط فرو نشست در ١٨ استان ١٠ سانتیمتر در سال گزارش‌شده است.

یک نمونه استان اصفهان: در استان اصفهان زمین زیر پای ۸۲۰هزار خانه مسکونی، ۶هزار بنای تاریخی، ورزشگاه بزرگ نقش‌جهان، دو پالایشگاه، سه فرودگاه و ۵و دو دهم میلیون نفر ساکن در دشت اصفهان سست شده است.

فرو نشست در دشت اصفهان - بـُرخوار در حدود ۱۶۰‌میلیمتر در سال است و فرودگاه اصفهان بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلیمتر در سال نِشَست می‌کند. نرخ فرو نشست در دنیا به‌طور متوسط ۴ میلیمتر در سال هست یعنی نرخ فرو نشست در اصفهان ۴۰ برابر متوسط جهانه.

۱۵ درصد از خطوط راه‌آهن کشورمان یعنی بیش از ۱۳۸۰ کیلومتر از مناطقی می‌گذرد که تهدید فرو نشست زمین را دارد.

در کشورمان ۳۱۰ ایستگاه راه‌آهن وجود دارد که ۵۴ ایستگاه را فرو نشست زمین تهدید می‌کند.

در متروی کشور هم اوضاع به همین منوال است، ۸۸ کیلومتر از متروی کل کشور یعنی ۱۵ درصد کل خطوط مترو را ابر چالش فرو نشست زمین تهدید می‌کند.

اما وضعیت فرودگاههای کشور، ۸ فرودگاه بزرگ و کوچک با ظرفیت انتقال سالانه ۸ میلیون مسافر در مناطقی هستند که زمین در آن مناطق به‌شدت در حال فرو نشست است، از جمله فرودگاه خمینی ملعون. فرودگاههای تهران، اصفهان و. ارومیه!

بیش از ۵۸۰ کیلومتر از بزرگراه‌های کشور هم از مناطقی عبور می‌کنند که فرو نشست زمین آنها را به‌شدت تهدید می‌کند.

بنابراین می‌بینیم که در زمینه فرو نشست زمین با فاجعه‌یی روبه‌رو هستیم که در هیچ کجای جهان چنین تهدیدی وجود ندارد، دلایل زیادی برای فرو نشست در کشورمان رو میشه گفت که تقریباً همهٔ آنها به حاکمیت آخوندی برمی‌گردد، از بهره‌برداری بی‌رویه و غارت آب‌های سطحی و زیرزمینی، تا نداشتن سرمایه‌گذاری در زمینه بهبود صنعت کشاورزی و نبود سیستم آبخیزداری و آبخوانداری ِاستاندارد.

لطفا به اشتراک بگذارید: