خشم و اعتراض خانواده‌های کارگران جان‌باخته در انفجار معدن طبس

کارگزاران رژیم ضدکارگری

زنده به گور شدن کلیه کارگران محبوس در معدن

و مرگ کارگرانی را که برای نجات بقیه رفته بودند

اعلام کردند

 

محمدعلی آخوندی

مدیرکل مدیریت بحران در استانداری خراسان جنوبی:

تمامی افرادی که در معدن محبوس هستند

به‌عنوان فوتی محسوب شده

 

در حالی که همه مقام‌های رژیم

رعایت نکردن ضوابط ایمنی را عامل علت فاجعه می‌دانند

پزشکیان در نیویورک به دبیرکل سازمان ملل گفت

علت فاجعه معدن در طبس تحریم‌هاست!

 

اعتراض و اعتصاب کارگران معدن طزره در سمنان

 

خشم و اعتراض خانواده‌های کارگران جان‌باخته

در انفجار معدن طبس

 

یک خانم:

«یکی از همین کارگران معدن آمدند و گفت ما صبح بهشون اطلاع دادیم که بوی گاز می‌آید گفتند اگر دوست دارید بروید سرکار اگر دوست ندارید خیلی محترمانه تسویه‌حساب - تهدید. الان۷۰ - ۸۰تا از جوانهای مردم پرپر شدند نباید جواب ما را بدهند».

یک جوان:

«دو تاشون اون قسمت بودند حالا روز سوم شده که هنوز زیر خاکها است حالا نمی‌دانم زیر خاک‌هاست تو کارگاه بوده چون خودش موتوری بوده. حالا کدام قسمت بوده خدا می‌دونه. ولی باید یک چیزی بود که اینها یک فنی جداگانه‌یی به‌عنوان موقت که اگر. ایمنی تو اون جلسه روز قبلش گفتند اینجا گاز داره ولی بهش گفتند برو سر کار مشکل نداره. گفتند برو سر کار مشکل نداره. به گفته بچه‌های ما گفتند شنیدیم گفتند اینجا گاز داره بچه‌ها گفتند گاز داره گفتیم گفتند برو سر کار».

 

یک خانم:

فقط دندونهاش اصلا. از دیروز فقط موهایش. می‌شود تشخیص داد فقط‌ چند تار مویش را می‌شود تشخیص داد. فقط آمبولانس آوردند هل دادند داخل همینجوری هل دادند در آمبولانس بسته نمی‌شد به‌زور جنازه‌یی که پایش یک جوری خشک شده جنازه‌یی که زانوش اینجور خشک شده هل می‌دهند که جایش کنند فقط یعنی شش تا با هم تو آمبولانس جا جا بدهند. یک خانمی. فقط نزد تو سر و کله‌اش که شوهرم رو تو را خدا با عزت ببرید تورو خدا با عزت ببرید اینها را باید شهید حساب کنید

 

اعترافهای ناگزیر مقامات و رسانه‌های حکومتی

به وضعیت فاجعه‌بار معادن در رژیم آخوندی

معاون دادستان جنایتکار رژیم در اعتراف به عدم رعایت ایمنی که منجر به انفجار معدن طبس شد، گفت: بنا بر مشاهده برخی سوابق اداره کار مشخص شد برخی موارد عدم رعایت ایمنی در حادثه معدن طبس مشهود بوده است. وی افزود تذکرهایی داده شده، اما برخی از موارد عدم رعایت ایمنی اصلاح نشده است.

 

حسینی عضو مجلس ارتجاع در جلسه روز سه‌شنبه نیز به ناایمن بودن معدن و سرکوب کارگران اعتراف کرد و گفت:

«من چون حدود هزار نفر از موکلین ام در معدن زغال‌سنگ طبس دارند کار می‌کنند اونجا به‌کرات من شنیده بودم که بسیاری از مسائل ایمنی رعایت نمی‌شد و نمی‌شود و از بنده درخواست کرده بودند که قبل از این حادثه از اونجا بازدید داشته باشم من می‌تونم به‌جرأت بگم هر گونه اعتراض کارگران در اون معادن معادل اخراج شون هست».

علیرضا خضریان، عضو مجلس ارتجاع ۳ مهر ۱۴۰۳:

«احتمال زنده ماندن اون افرادی هم که در داخل هستند تقریباً نزدیک به صفر است. ترانزیشن اطلاع دارید ما فقط در همین منطقه طبس در شیفتهای مختلف جمعاً در حدود ده‌هزار نفر دارند در زیر زمین در معادن کار می‌کنند ترانزیشن اگر از نظر کاری اصلاحاتی صورت نگیره حفظ جان اونها هم احتمالاً به خطر مواجه میشیم».

روزنامه حکومتی آرمان روز سه‌شنبه سوم مهر درباره فاجعه انفجار معدن طبس نوشت: شهباز حسن‌پور، عضو مجلس گفت: «وضعیت معادن زغال‌سنگ کرمان صد برابر بدتر از معدن طبس است. هم‌چنین فرشاد اسماعیلی، فعال کارگری، با اشاره به هشدارهای خود در سال‌های اخیر درباره «فاجعه بار بودن وضعیت معادن از نظر ایمنی»، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هنوز جنازه کارگر چهارم شازند را بعد چند ماه بیرون نیاورده‌اند، باید تعداد کشته‌شدگان کارگر معدن طبس را بشماریم.

فتوت، عضو نظام مهندسی رژیم در معدن روز دوشنبه دوم مهر در یک اعتراف تکان‌دهنده درباره وضعیت معادن کشور گفت: طبس سرآمد معادن بود و چنین فاجعه‌یی رقم زد وای به‌حال دیگر معادن ایران!

وی افزود: قبلاً دفتر نظارت بر معادن وجود داشت که متأسفانه در سه سال گذشته این دفتر منحل شددر مورد موضوع زغال‌سنگ معدنجو، با توجه به حوادث کرمان در سال ۸۸، در سال ۸۶ هم چهل نفر در نقطه دیگری کشته شدند. . باید زنگ خطر به صدا در بیاید.

سایت حکومتی انتخاب روز دوشنبه دوم مهر درباره وضعیت معادن در ایران تحت حاکمیت آخوندهای غارتگر نوشت: معادن ایران سراسر با کمبود مواجه‌اند. از کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات تا کمبود تکنولوژی‌های ایمنی که همواره باعث بروز حادثه و رشد آمار فوتی‌های معدن شده‌اند. یکی دیگر از چالشها، سیاست‌گذاری نادرست دولت در حوزه نظارت بر معادن است. بازرسان و کارشناسان این حوزه مدعی‌اند که حقوق در نظر گرفته شده برای بازرسی از یک معدن و نوشتن گزارشهای فنی آن‌قدر کم است که انگیزه کافی برای رسیدگی به معادن را ندارند.

پاسدار قالیباف رئیس مجلس ارتجاع طی سخنانی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، در وحشت از پیامدهای فاجعه انفجار معدن طبس، با دجالبازی به پوچ و صوری بودن مصوبه‌ها و آیین‌نامه‌ ایمنی کارگران در حکومت پلید آخوندها اعتراف کرد:

«آئین‌نامه‌ایمنی در معادن مصوب سال ۹۱ زینتی و صوری نیست و باید مو به مو و با دقت رعایت شود. مجلس و قوه قضاییه پاسدار رعایت قانون هستند و در این زمینه سختگیرانه برخورد خواهند کرد. حق اولیه کارگر، کار در شرایط ایمن و استاندارد است و هیچ بهانه‌یی برای زیر پا گذاشتن این حق مسلم وجود ندارد».

لطفا به اشتراک بگذارید: