فاجعه معدن طبس و نقش رژیم آخوندی در آن

گفتگو با صابر کوهی

روز ۳۱ شهریور ساعت ۲۱ فاجعه‌ای در معدن جو طبس رخ داد. انفجاری بخش‌هایی از تونل‌های معدن رو تخریب و کارگران معدن رو در دام آتش و انفجار گرفتار کرد و متأسفانه تا روز چهارشنبه ۴ مهر... تن از کارگران کشته شدن؛ اما چرا؟ ابتدا اظهارات وقیحانه‌ی وزیر کار رژیم آخوندی  رو بشنویم بعد به توضیح چرایی این موضوع می‌پردازیم.

میدری وزیر کار رژیم اول مهر ۱۴۰۳

در این مورد خاص تا این‌جایی که امروز ما بررسی کردیم تخلفی دیده نشده و خود شرکت بخش خصوصی هم که ... بازرس ایمنی کار داشته، در بیست‌وهشت و پنج (۵مرداد) بازرسان بیرونی وزارت کار بررسی کردند، بنابراین تا امروز اون اطلاعاتی که  امروز ما داریم مگر این در بررسی‌های رئیس محترم دادگستری اطلاعات دیگه‌ای پیدا بشه، ولی این موارد نشون دهنده که ما در دست داریم تخلفی صورت نگرفته و ما واقعاً یک حادثه بوده.  

بله میدری وزیر کار خامنه‌ای ـ پزشکیان مدعیه که حادثه بوده؛ اما چرا چنین انفجاری در معدن جو طبس رخ‌داده؟

رسانه‌ها و کارشناسان حکومتی گفتن و نوشتن که این معدن سنسور گاز نداشته

یک نمونه رو باهم ببینیم

علیزاده رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارتجاع تلویزیون رژیم اول مهر ۱۴۰۳

 ظاهراً این معادن و به‌ویژه این معدنی که الآن صحبتش هست حداقل‌های استاندارد حداقلی که برای ایمنی باشه رو رعایت نکرده حتی اون بلوک بی رو که میگن در اثر مکش هوا حالا اون فن‌هایی که کار می‌کردند شاید یک‌زمانی را نیم ساعت یک‌ساعتی طول کشیده تا این منواکسید کربن بیاید به منطقه بلوک بی ولی حتی ساده‌ترین اطلاع‌رسانی هم در اثر پیجری سنسوری هیچ اطلاع‌رسانی نشده و این افراد اگر اطلاع‌رسانی می‌شد شاید اون منطقه را ترک می‌کردند

یعنی حداقل‌های اطلاع‌رسانی و هشداری برای چنین معدنی که یکی از خطرهای بالقوه‌ی اون انتشار گاز متان هست وجود نداشته؛ اما چرا؟

رسانه‌های باند مغلوب به‌طرز مشمئزکننده‌ای به شستن دست خونین خامنه‌ای در این انفجار پرداختن ازجمله روزنامه‌ی حکومتی هم‌میهن نوشت: «عدم توجه کافی به ایمنی کارگران توسط مدیران، و نبود نظارت مناسب و مؤثر بر اجرای قوانین و مقررات ایمنی، که اغلب ناشی از ضعف اقتصادی بخش معدن است، و بالاخره وجود تحریم نیز اثر تعیین‌کننده‌ای بر کیفیت و ایمنی معادن، همچون سایر وجوه اقتصادی دارد»

لطفا به اشتراک بگذارید: