اخبار و تحولات جنگ در منطقه

عراقچی وزیر خارجه رژیم در دمشق با بشار دیکتاتور سوریه گفتگو کرد.

خبرگزاری رادیو تلویزیون رژیم گزارش داد: خبرگزاری دولتی سوریه در خبری فوری نوشت: بشار اسد و عراقچی در این دیدار راه‌کارهای توقف حملات تجاوزکارانه رژیم اسراییل به‌لبنان و نیز ارائه کمکها و حمایت از برادران لبنان را در سطح مردمی و دولتی بررسی کردند.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از منابع اسراییل گزارش کرد در یک حمله پهپادی از عراق دو سرباز اسراییلی در بلندیهای جولان کشته شدند.
رادیو ارتش اسراییل نیز اعلام کرد که این حمله شب گذشته با دو پهپاد از عراق انجام شد. یک پهپاد توسط نیروی هوایی رهگیری شد، در حالی که پهپاد دوم در یک اردوگاه نظامی در شمال بلندی‌های جولان منفجر شد.

تایمز اسراییل نیز گزارش داد در حمله پهپادی از عراق به‌پایگاه ارتش اسراییل در شمال جولان، دو سرباز کشته و ۲۴نفر زخمی شدند».

خبرگزاری قضاییه جلادان نوشت: نبویان رئیس فراکسیون مقاومت و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: پاسخ حزب‌الله به‌اسراییل در شأن حسن نصرالله خواهد بود. توقعات بعضی از دوستان در پاسخ حزب‌الله بالاست، در حالی‌که این‌گونه نباید باشد، چرا که این ما نیستیم که وسط میدان جنگیم بلکه الآن وسط میدان لبنان و حزب‌الله قرار دارد. نحوه پاسخ باید در اختیار حزب‌الله قرار بگیرد. امروز دشمن با تمام امکانات و کمک همه سیستم اطلاعاتی آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و برخی کشور‌های عربی به‌میدان نبرد با جبهه مقاومت آمده است.

وی هشدار داد: به‌جوانان کشور عرض می‌کنم توان خود را حفظ کنید و بیدار باشید ما نباید از مکر و حیله دشمن غافل شویم.

پاسدار علی لاریجانی مشاور خامنه‌ای گفت: رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند که باید تشخیص دهیم با چه کسی طرف هستیم؟، به‌نظر نمی‌رسد ما با رژیم صهیونیستی طرف باشیم، اتاق فرماندهی دشمن در منطقه دست آمریکا است. منطقه با شرارت رژیم صهیونیستی طرف است که فرمانده آن آمریکا است و باید دقت کافی در کار داشته باشیم؛ منطقه در وضعیت پیچیده‌ای است که به‌سادگی قابل حل نیست. اتاق فرماندهی شرارتها در منطقه دست آمریکا است و رژیم صهیونیستی فقط خط شکن است و به‌همین دلیل باید توجه کرد که فرماندهی تمام شرارتهایی که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند در دست آمریکا است. وی افزود: جمهوری اسلامی معتقد است این کار آمریکایی‌هاست که از دور معماری جنگ می‌کنند اما دست آنها رو شده است. اگر راه دیپلماسی پیموده نشود تا مدتی درگیریها ادامه پیدا خواهد کرد تا دشمن بفهمد از طریق زور ماجرا حل نمی‌شود.

ارتش اسراییل صبح روز ۱۴مهر اعلام کرد: در طول ساعات شب، هواپیماهای نیروی هوایی اسراییل یک‌مرکز فرماندهی حزب‌الله در نزدیکی بیمارستان صلاح غندور که برای برنامه‌ریزی حملاتشان استفاده می‌کردند حمله کردند.

بیانیه ارتش اسراییل می‌افزاید: چهار روز فعالیت متمرکز در جنوب لبنان: ۲۵۰‌نیروی حزب‌الله کشته شدند که شامل ۲۰فرمانده می‌شود. روز دوشنبه نیروهای دفاعی اسراییل یک عملیات زمینی محدود و متمرکز را در جنوب لبنان برای از بین بردن نیروهای حزب‌الله آغاز کردند و انبارهای تجهیزات جنگی، پرتابگرهای موشکی که آماده شلیک و تجهیزات انفجاری را کشف کردند.

حماس اعلام کرد در حمله پهپادی که صبح روز شنبه به‌یک اردوگاه فلسطینی در لبنان یکی از فرماندهان این گروه به‌نام سعید عطاءالله همراه با خانواده‌اش کشته شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان روز شنبه ۱۴ مهر اعلام کردند که به‌رغم درخواست اسراییل برای «جابه‌جایی»، مواضع خود را در جنوب این کشور ترک نخواهند کرد.

رویترز در گزارش دیگری خبر داد: برخی از کشورها در حال اجاره هواپیما هستند و شهروندان نیز خودشان در حال ترک لبنان هستند.

وزارت‌خارجه کره جنوبی نیز اعلام کرد روز شنبه یک هواپیمای نظامی این کشور برای بازگرداندن ۹۷‌شهروند این کشور از لبنان به‌بیروت اعزام شده است.

نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد: حدود ساعت ۵ بعدازظهر روز جمعه به ۱۵‌هدف حوثی در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن حمله کردند. این اهداف شامل قابلیتهای نظامی تهاجمی حوثی‌ها بود. این اقدامات برای حفاظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای ایالات متحده، ائتلاف و کشتی‌های تجاری انجام شد.

رویترز ۱۴‌مهر به‌نقل از رسانه تحت کنترل حوثی‌ها نوشت: حملات هوایی به چندین بخش از یمن از جمله صنعا پایتخت آن و فرودگاه حدیده انجام شده است. این منبع افزود که حملات هم‌چنین جنوب شهر زمر و چند پایگاه نظامی در جنوب شرق استان بیضاء را هدف قرار دادند.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: