تحولات جنگ درمنطقه

خبرگزاری حکومتی ایسنا روز یکشنبه ۱۵ مهر درباره جلسه کمیسیون امنیت مجلس رژیم نوشت:

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه روز یکشنبه این کمیسیون با موضوع بررسی سطح آمادگی دستگاهها گفت:

دستگاههای مختلف از آمادگی کامل رزمی، دفاعی و پدافندی برای مقابله با هر تهدیدی برخوردار هستند و ما امروز شاهد بالاترین سطح آمادگی هستیم.

ابراهیم رضایی گفت: این جلسه با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف از جمله ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی، فرماندهی انتظامی، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، سازمان انرژی اتمی و مرکز پژوهش‌های مجلس در محل کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: دستگاههای مختلف از آمادگی کامل رزمی، دفاعی و پدافندی برای مقابله با هر تهدیدی برخوردار هستند و ما امروز شاهد بالاترین سطح آمادگی هستیم.

رضایی گفت: قطعاً هر گونه تهدید جمهوری اسلامی با واکنش سخت، سریع و کوبنده مواجه خواهد شد و هیچ‌گونه تسامحی در این زمینه صورت نخواهد پذیرفت.

وی افزود: همکاریها و هماهنگیهای بین‌ دستگاهی در وضعیت مناسبی قرار دارد و جای نگرانی نیست. گزینه‌های پیش روی جمهوری اسلامی در برابر تهدیدات متنوع است و پاسخ‌های ما حتماً پشیمان‌کننده خواهد بود.

وی گفت: لزوم پیش‌بینی برای بدترین حالت ممکن، تأکید بر حفاظت کامل از اماکن حساس و حیاتی، لزوم آمادگی برای مقابله با هر گونه تهاجم دشمن، تأکید بر همکاری و هماهنگی دستگاهها، باز بینی و ارزیابی برخی طرح‌ها، تأمین امنیت روانی مردم و تأکید بر داشتن پیوست رسانه‌یی برای رویدادها از جمله محورهای مطالب اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این جلسه بود.

رویترز روز یکشنبه ۱۵ مهر خبر داد اسراییل حملات گسترده و متوالی از اواخر شنبه تا یکشنبه به مناطق جنوبی بیروت انجام داد، به‌گفته شاهدان عینی صدای انفجارها در سراسر بیروت شنیده شد و اشعه‌های قرمز و سفید ناشی از انفجارها تا نزدیک به ۳۰ دقیقه از چندین کیلومتر دورتر قابل مشاهده بود.
رویترز افزود اسراییل با گسترش حملات در لبنان، روز شنبه اولین حمله خود را به شهر شمالی طرابلس انجام داد.

سخنگوی ارتش اسراییل، روز شنبه اعلام کرد اسراییل در عملیات زمینی خود در جنوب لبنان تاکنون ۴۴۰ تن از نیروهای نظامی حزب‌الله را کشته و ۲۰۰۰ هدف آنرا را منهدم کرده است. حزب‌الله تاکنون هیچ آماری از تلفات خود اعلام نکرده است.
منابع نظامی اسراییل روز شنبه تأیید کردند تاکنون ۹ سرباز اسراییلی، از جمله چند فرمانده، در جنوب لبنان کشته شده‌اند.
از سوی دیگر مقامات لبنانی می‌گویند بر اثر حملات اسراییلی صدها غیرنظامی لبنانی نیز جان خود را از دست داده و ۱.۲ میلیون نفر - تقریباً یک چهارم جمعیت کشور – آواره شده‌اند.
حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد چندین حمله موشکی به اهدافی از جمله "شرکت AtA مربوط به صنایع نظامی اسراییل در نزدیکی حیفا انجام داده است.
منابع اسراییلی تأیید کردند طی روز شنبه ۱۳۰ موشک و چندین پهپاد از لبنان به خاک اسراییل شلیک شده است.
العربیه یکشنبه ۱۵ مهر نیز در گزارشی نوشت شامگاه شنبه اسراییل بیش از ۳۰ بار بیروت را بمباران کرد و مناطق مختلف از جمله حاره حـَریک، السفیر، المـُریجه، الغـُبـِیری و چندین منطقه دیگر را هدف قرار داد.

به گزارش العربیه یکی از حملات در جاده فرودگاه، ساختمان شهرداری الغبیری و یک شرکت داروسازی را در نزدیکی آن هدف قرار داد که منجر به آتش‌سوزی در منطقه شد.
به‌نوشته این منبع خطوط هوایی میدل ابست تنها شرکتی است که به‌رغم حملات نزدیک به فرودگاه، هم‌چنان به انجام پروازهای خود ادامه می‌دهد

ارتش اسراییل روز شنبه ۱۴مهر با انتشار فیلمی اعلام کرد تیپ چتربازان و واحد مهندسی رزمی آن، ۲۵۰ متر از زیرساخت‌های زیرزمینی حزب‌الله در جنوب لبنان را کشف و تخریب کردند. این زیرساخت‌های زیرزمینی در طی عملیات‌های فرامرزی که در هفته‌های اخیر با هماهنگی واحدهای ویژه انجام شده بود، شناسایی و بررسی شدند. به گزارش این منبع، در این عملیات مراکز فرماندهی، تجهیزات رزمی و تعداد زیادی سلاح را که برای استفاده حزب‌الله در حمله به اسراییل در نظر گرفته شده بودند، کشف شدند.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه ۱۵ مهر نوشت شامگاه شنبه انبارهای مهمات متعلق به شبه‌نظامیان رژیم ایران در منطقه عیاش در جنوب غربی دیرالزور در سوریه هدف حملات پهپادی قرار گرفت.

علاوه بر این روز شنبه نیز یک خودروی شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در شهر آلبوکمال در مرز سوریه و عراق به وسیله یک پهپاد جنگی هدف قرار گرفت.
دیدبان حقوق‌بشر سوریه هم‌چنین نوشت یک پهپاد اسراییلی حمله هوایی را در اطراف شهرک حوش السید علی در نزدیکی منطقه روستایی قصیر در مرز سوریه و لبنان انجام داد، این منبع افزود حمله اسراییل با هدف قطع مسیرهای تأمین سلاحهای رژیم ایران به حزب‌الله لبنان و جلوگیری از انتقال آنها از داخل خاک سوریه انجام شده است.

رویترز ۱۵ مهر نوشت همزمان با نزدیک شدن به اولین سالگرد آغاز جنگ اسراییل در غزه در ۷ اکتبر، هزاران نفر روز شنبه در شهرهای بزرگ جهان به خیابان‌ها آمدند و خواستار پایان دادن به خون‌ریزی در غزه و خاورمیانه شدند، حدود ۴۰ هزار تظاهر کننده در مرکز لندن راهپیمایی کردند، هم‌چنین هزاران نفر در پاریس، رم، مانیل، جاکارتا، کیپ‌تاون و هم‌چنین در مقابل کاخ‌سفید در واشنگتن دی. سی تجمع کردند.

آنتونیو گوترز، دبیرکل ملل متحد، روز یکشنبه ۱۵ مهر در آستانه سالگرد آغاز جنگ اسراییل در غزه در ۷ اکتبر یک پیام وئویی منتشر کرد. وی در این پیام از جمله گفت: «امروز یک سال از حوادث وحشتناک ۷ اکتبر می‌گذرد، زمانی که حماس حمله‌یی تروریستی گسترده را علیه اسراییل آغاز کرد و بیش از ۱۲۵۰اسرائیلی و اتباع خارجی، از جمله کودکان و زنان، را به‌قتل رساند.

بیش از ۲۵۰ نفر ربوده شده و به غزه منتقل شدند که بسیاری از آنها زنان و کودکان بودند.

این روز فرصتی است برای جامعه جهانی که با بلندترین صدا، محکومیت مطلق خود را نسبت به اقدامات نفرت‌انگیز حماس، از جمله گروگان‌گیری، اعلام کند.

از ۷ اکتبر، موجی از خشونت‌های تکان‌دهنده و خون‌ریزی آغاز شده است. جنگی که پس از حملات وحشتناک یک سال پیش رخ داده است، هم‌چنان زندگی‌ها را نابود می‌کند و رنج عمیق انسانی را برای فلسطینیان در غزه و اکنون مردم لبنان به همراه داشته است.

من بارها و با وضوح درباره این موضوع صحبت کرده‌ام. زمان آن فرا رسیده است که گروگانها آزاد شوند. زمان آن است که اسلحه‌ها خاموش شوند. زمان آن است که رنجی که منطقه را فرا گرفته، متوقف شود. زمان برای صلح، قانون بین‌المللی و عدالت فرا رسیده است.

سازمان ملل متحد به‌طور کامل به دستیابی به این اهداف متعهد است.

خبرگزاری فلسطینی وفا روز یکشنبه ۱۵ مهر خبر داد نیروهای اسراییلی در حمله زمینی جدیدی به شرق اردوگاه جبالیا در نوار غزه شمالی نفوذ کرده و شروع به محاصره دهها خانواده در خانه‌ها و مدارسی کرده‌اند که آوارگان در آنها پناه گرفته‌اند. این منبع افزود تانکهای اسراییل هم‌چنان تا ظهر یکشنبه به گلوله‌باران مناطق مسکونی ادامه دادند.

هم‌چنین حملات پهپادی اسراییل به اردوگاه جبالیا ۱۸ کشته و دهها زخمی بر جای گذاشت.
همزمان ارتش اسراییل با تأیید خبر حمله زمینی مجدد به نوار غزه اعلام کرد طی شب جبالیا را محاصره کردند و نیروهای آن هم‌چنان به‌عملیات زمینی در این منطقه ادامه می‌دهند.
ارتش اسراییل مدعی شد این عملیات پس از آن آغاز شد که اطلاعاتی درباره حضور نیروهای حماس و زیرساخت‌های آن در منطقه جبالیا به دست آورد.

به گزارش رویترز، حداقل ۴۱۸۷۰ فلسطینی در تهاجم نظامی اسراییل به غزه از ۷ اکتبر تاکنون کشته و ۹۷۱۶۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند

وزارت امور خارجه استرالیا، احمد صادقی، سفیر رژیم آخوندی در این کشور را به‌خاطر انتشار پستی در ستایش حسن نصرالله، در حساب ایکس خود، احضار کرد. این دومین باری است که در سه ماه گذشته، سفیر رژیم به وزارت امور خارجه استرالیا احضار شده است.

متقابلا رژیم آخوندی نیز سفیر استرالیا در ایران را احضار کرد خبرگزاری نیروی تروریستی قدس نوشت:

سفیر استرالیا از سوی وزارت امور خارجه ایران به‌دلیل موضع «جانبدارانه» کشورش در قبال رویدادهای اخیر در منطقه احضار شد.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: