تحریم ۲۶نهاد و شرکت در فهرست سپاه تحریم های وزارت بازرگانی آمریکا

اخبار ایران و جهان در یک نگاه

۱-وزارت بازرگانی آمریکا ۲۶ نهاد و شرکت را به‌دلیل حمایت از برنامه‌های توسعه تسلیحاتی و پهپادی رژیم ایران و پاکستان و کمک به اقدامات جنگی در اوکراین، در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار داد.

این مراکز در امارات، چین، پاکستان و مصر مستقر هستند. از جمله ۹ مرکز در پاکستان، ۶ مرکز در چین و ۳ مرکز در امارات متحده مستقر هستند. آنها برای تولید موشکهای کروز و پهپادهای تهاجمی رژیم ایران و برخی کشورها فعالیت می‌کردند.

معاون وزیر بازرگانی آمریکا در امور صنعت و امنیت تصریح کرد: برنامه‌هایی مانند برنامه سلاحهای کشتار جمعی رژیم ایران و برنامه پهپادی آن تهدید مهمی برای امنیت ملی آمریکاست.

۲-سناتور راجر ویکر، عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، در پیامی در شبکه ایکس خواستار تعلیق مجوز امنیتی آرین طباطبایی به‌دلیل نقش او در یک عملیات اطلاعاتی برای رژیم ایران شد. سناتور ویکر تأکید کرد آرین طباطبایی به طرز شگفت انگیزی، هنوز در شغل خود باقی است.

۳-ارزش ریال بامداد امروز باز هم سقوط کرد و هر دلار در بازار ارز تهران از ۶۵هزار تومان گذشت. سکه طلای طرح جدید هم به ۶۵میلیون و ۲۵۰هزار تومان افزایش یافت.

۴-ارتش اسراییل اعلام کرد: حزب‌الله لبنان ۵۰۰ میلیون دلار طلا و پول نقد را در پناهگاه زیر بیمارستان بیروت پنهان کرده است.

۵-نیروهای اسراییل روز دوشنبه اطلاعات مربوط به مرکز مالی گروه حزب‌الله، از جمله پناهگاهی که در زیر بیمارستانی در جنوب بیروت پنهان شده بود را از حالت طبقه‌بندی خارج کردند که به‌گفته آنها صدها میلیون دلار پول نقد و طلا در آن محل وجود دارد.

۶-به گزارش خبرگزاری رویترز و سی.ان.ان، پس از عبور چندین پرتابه از لبنان به اسراییل، آژیرها در مرکز این کشور به صدا درآمدند. حدود ۱۵ پرتابه به شمال و مرکز اسراییل شلیک شد که برخی رهگیری و برخی در مناطق باز سقوط کردند. حزب‌الله اعلام کرد اهدافی در نزدیکی تل‌آویو، پایگاه نظامی گلیلوت و یک پایگاه دریایی در حوالی حیفا را هدف قرار داده است.

۷-به گزارش رسانه‌های اسراییل دو تن از اعضای کابینه اسراییل خواستار تسریع در پاسخ به رژیم ایران شدند.

به گفته این منابع ممکن است سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پاسخ اسراییل را به تعویق بیاندازد.

۸-واشنگتن پست نوشت: اسراییل روز گذشته حملات هوایی متعددی به لبنان انجام داد و اعلام کرد: مؤسسات مالی وابسته به حزب‌الله را هدف قرار داده است. این حملات پس از هشدار وزیر خارجه اسراییل مبنی بر ادامه ضربات به حزب‌الله تا فروپاشی آن صورت گرفت. دود غلیظی بر فراز حومه جنوبی بیروت دیده شد، و اسراییل عملیات زمینی محدودی را برای مقابله با نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان انجام داد.

۹-به گزارش رویترز نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان گفت هیچ جایگزینی برای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل وجود ندارد و می‌توان به تفاهم‌های جدیدی برای اجرای آن دست یافت.

۱۰-رویترز خبر داد حملات اسراییل به شمال غزه تشدید شده است، ساکنان و پزشکان گفتند که نیروهای اسراییلی روز دوشنبه منازل و مدارس و پناهگاه‌های آوارگان را در حالی که عملیات خود را در جبلیه در شمال نوار غزه تشدید می‌کردند، منفجر کردند. شاهدان گفتند نیروهای اسراییلی مردان را بازداشت کردند و به زنان دستور دادند که اردوگاه را ترک کنند.

۱۱-در ادامه جنگ گرگ‌ها، آخوند حمید رسایی، عضو مجلس ارتجاع نوشت: با درخواست ۴۵ نماینده و رأی کمیسیون امنیت، پرونده انتصاب غیرقانونی ظریف در جایگاه معاونت ریاست‌جمهوری به صحن علنی مجلس ارجاع شد.

۱۲-به‌دنبال تشکیل دولتی بالاتر از دولت پزشکیان توسط خامنه‌ای، رسانه‌های حکومتی خبر دادند: طرح تأسیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت آموزش و پرورش از سوی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه، تهیه شد.

۱۳-روزنامه حکومتی آرمان خبر داد: سود فروشندگان VPN (فیلترشکن‌ها) میلیاردی شده و همزمان میلیون‌ها کسب و کار اینترنتی نابود گردیده است.

لطفا به اشتراک بگذارید: